Kapin Bogi

fitness és személyi edző, életmódtanácsadó

Zsírégetés – hitek és tévhitek (első felvonás)

2012. december 16. | Edzés, Hitek / tévhitek, Zsírégetés | hozzászólás

ZsírégetésBeszéljünk egy kicsit a zsírégetésről. Az előző kockahas cikkem után egyébként is aktuális, szóval ma belekezdek, de előre bocsátom, hogy erről még sokszor lesz szó, mert szerintem a zsírégetés azon témák egyike, ami sokakat érdekel, viszont nagyon kevesen tudják, mit kezdjenek vele, illetve hogyan csinálják helyesen és hatékonyan.

Ugye aki le szeretne fogyni, az tulajdonképpen azt szeretné, hogy vékonyabb, feszesebb legyen, és kevesebb zsír legyen rajta. Ez magától értetődő. Viszont azzal kapcsolatban, hogy ezt hogy lehet elérni, meglehetősen sok tévhit kering. Vannak, akik úgy gondolják, akkor fogynak, ha olyan keményen és intenzíven edzenek, hogy közben szinte már nem kapnak levegőt, lilul a fejük, nem tudnak beszélni és gyakorlatilag az életükért küzdenek.

Fáradt

Nap mint nap látom a fitnesztermekben a fogyni-vágyó nőket és férfiakat, ahogy szenvednek, tüdejüket kiköpve futnak a futógépen vagy éppen a kangoo-jumps órán pattognak, élet és halál között. Aztán ezek az emberek hazamennek, összeesnek, és amikor újra meg bírnak mozdulni, elvonszolják magukat a hűtőig és jól megpakolják a bendőt. Mikor ez megtörtént, ledöglenek és napokig próbálják összeszedni magukat és új erőre kapni, közben elégedettnek érzik magukat, gondolván jól végezték dolgukat, hiszen ők edzettek, méghozzá nem akárhogy, tehát nyilvánvalóan zsírt égettek és fogytak.

Futás

Van egy rossz hírem: ezzel a módszerrel nem tudsz zsírt égetni. Az állóképességed nő, edzed a szív- és érrendszeredet, fejleszted a tüdőkapacitásodat, és így tovább. Ezen felül persze  “dagad a májad” is, hisz úgy érzed, egy ilyen edzés után te vagy a világ legkeményebb embere, és tudod mit? Ez mind szép és jó, ennek a fajta mozgásnak is vannak előnyei, viszont azt egy pillanatig ne gondold, hogy zsírégető edzést végeztél. (Katt a “Tovább” gombra!)



Fogyás

Aranyszabály: zsírt csak és kizárólag akkor tudsz égetni, ha a szervezetedben van ehhez megfelelő mennyiségű oxigén. Ha olyan szinten megerőlteted magad, hogy már oxigénhiányos állapotba kerülsz, blokkolódik a zsírbontás és a mozgásodhoz szükséges energiát a szervezeted a szénhidrátokból és a cukrokból fogja fedezni, nem kapcsol át “zsírégető üzemmódba”. Ennek pedig logikusan az az eredménye, hogy edzés után farkaséhséget érzel, hiszen teljesen kiszipolyoztad a szénhidrátkészleteidet, ezért mit fogsz csinálni? Felfalni mindent, ami az utadba kerül. Ez természetes, nem is tudod megállni, a működésedhez erre szükséged van.

Fogyás

Tehát ha az a célod, hogy csökkentsd a testzsírszázalékodat, azaz azt szeretnéd, hogy edzés közben egy idő után zsírt is égess, nagyon fontos, hogy olyan intenzitáson mozogj, ami mellett még képes vagy normálisan lélegezni (nem a levegőt kapkodva), elég oxigént magadhoz venni és akár beszélni is. Hiszen ha már arra is képtelen vagy, hogy megszólalj, valószínűleg nincs elég oxigéned. (Ha megfigyelted az aerobik órákon, az edzők éppen ezért úgy nevezett “beszédtesztet” szoktak végezni, azaz pár kérdést fel szoktak tenni, mint pl. “hogy vagyunk?” vagy “milyen volt a napotok?”, csak azért, hogy megnézzék, nem hajtják-e túl vendégeiket. Ugyanis ha a vendég nem tud válaszolni, mert épp már haldoklik, az edző csökkenti az óra intenzitását, feltéve, hogy a zsírégetés a cél.)

És most jön az a kérdés, hogy oké, ez az egész jól hangzik, de honnan tudom, mikor vagyok zsírégető üzemmódban és melyik a zsírégetéshez a legmegfelelőbb intenzitás. Erre szerencsénkre ma már nagyon pontos adataink vannak, ezért nekünk már csak annyi dolgunk van, hogy tájékozódunk és követjük a nálunk sokkal okosabbak által diktált szabályokat. Én is ezt teszem. :)

Fekvőtámasz

Mivel már így is túl bő lére eresztettem ezt a bejegyzést és félek, hogy már senki nem fogja elolvasni, ezért csak röviden: először is ki kell számolnod a maximális pulzusodat. Pofon egyszerű: 220-ból kivonod az életkorod. Én most 23 éves vagyok, tehát mennyi a mximálpulzusom? 197. Ügyes vagy! :) Ha zsírt akarok égetni, annyit csinálok, hogy a maximális pulzusom 65-75 %-án edzek. Ennyi. Kiszámolom, hogy mennyi a maximálpulzusom 65 %-a (az én esetemben ez a szám 128) és mennyi a 75 %-a (148), és igyekszem olyan intenzitáson mozogni, hogy a pulzusom megmaradjon ebben a tartományban. Én, Bogi, ha zsírégetést szeretnék elérni a mozgás során, arra törekszem, hogy a pulzusom 128 és 148 között maradjon. Ugyanis ez a legoptimálisabb intenzitás erre a célra, ilyenkor az elégetett kalóriák 50 %-át (!!!) zsírból nyerem! Magyarul ha én 1 órán keresztül biciklizem zsírégető pulzustartományban és közben teszem azt 500 kalóriát égetek, ebből az 500 kalóriából kb. 250 zsír! (Ha valakit nagyon érdekel és van még türelme számolgatni, elmondom, hogy 1 gramm zsír 9,3 kalóriának felel meg.)

Komolyan aggódom, hogy ezt a bejegyzést eddig már senki az ég világon nem olvassa el, ezért most leteszem tollam, de folytatás következik, még nagyon sok információt szeretnék megosztani veletek! :)

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások
REVOLUTION
Kapin Bogi - R-EVOLUTION edzés

Funkcionális köredzés minden korosztálynak. Nőknek és férfiaknak is!

Helyszín: Városmajor Park, Széll Kálmán tértől két percre

Időpont: Minden szombaton 11:00-12:00

további részletek itt »
MAGAMRÓL
Kapin Bogi

Kapin Bogi vagyok, leendő edződ! Hiszek benne, hogy bármilyen álom megvalósítható, csak megfelelő hozzáállás és jó szokások kellenek hozzá!

» tudj meg többet

facebook

hirdetés

támogatóim