Kapin Bogi

fitness és személyi edző, életmódtanácsadó

Zsírégetés (2). Ami túl szép, hogy igaz legyen, az nem is az…

2012. december 19. | Edzés, Hitek / tévhitek, Zsírégetés | hozzászólás

Az előző cikkem is a zsírégetésről szólt, és amikor azt írtam, rájöttem, hogy rengeteg dolgot nem érintettem még és nem lehet mindent egy bejegyzésbe belesűríteni. Egyszerűen túl hosszú lenne.  Ezért úgy döntöttem, folytatom a témát, bár most kicsit más szemszögből vizsgálódunk.

Fitness

Ha még emlékeztek, a múltkor azt ecseteltem, mennyire rossznak tartom, hogy mindenki azt várja el egy zsírégető aerobik órától, hogy az edző terminátorként jól “megfingassa” őket, direkt azért, hogy fájjon és utána legalább 1 hétig ne tudjanak lábra állni. Az emberek nagy része akkor elégedett edzésével, ha szenvedéssel teli volt, és annyira kikészült, hogy meg sem tudott szólalni. Újból leszögezném, ha nincs elég oxigéned, a szervezetedet képtelen zsírt égetni, és a leghatékonyabb zsírégetés egy közepes intenzitású edzés. Oké, ezen túl vagyunk, ezt már elmondtam, ha részletesebben szeretnél erről olvasni, menj vissza az előző cikkre és tedd meg. Ma viszont nem az intenzitás, hanem az időtartam lesz a központi téma, ugyanis ez a másik olyan terület, amiben szerintem sokan “félinfókkal” rendelkeznek.

Időtartam

Mondanék először is pár rossz példát arra, emberek néha mit értenek zsírégetés alatt. Van egy ismerősöm, Móni, aki pár héttel ezelőtt elmesélte nekem, hogy elege lett abból, ahogy kinéz és végre elkezdett mozogni, mert fogyni szeretne nagyjából 10 kilót. Mondom neki, király, fő a motiváció, és persze kíváncsi-fáncsi voltam és megkérdeztem, mit csinál, pontosan hogyan állt neki a nagy-fogyás projektnek. Erre – na ezt figyeljétek – elújságolta nekem, hogy naponta legalább ötször (!) edz legalább 5 – 10 percet, amikor éppen ráér (gyerekei vannak, elég sok dolga van, ezt hozzá kell tennem). Na én ezen teljesen kiégtem… (Katt a “Tovább” gombra!)

Azt is mondta még (tovább borzolva ezzel az én idegeimet), hogy ezt egy újságban olvasta és állítólag pár hónap alatt ezzel a jó kis módszerrel minden feleslegedet leadhatod. Én ezt az újságot nem láttam (hála az égnek), de nagyon határozottan óva intenék mindenkit attól, hogy ilyen gagyi lapok kamu tanácsait kövesse.

Fogyás - de hogyan?

Mekkora baromság már az, hogy épp amikor van 5 perced, elkezdesz felüléseket meg guggolásokat végezni (méghozzá bemelegítés nélkül) vagy éppen helyben futni, majd amikor elkezd sírni a gyerek, abbahagyod, és 2 óra múlva onnan folytatod, ahol akarod és ettől fogyni fogsz?!? Ez hülyeség, ettől senki az ég világon nem fog lefogyni! Emberek, ne dőljetek be minden marhaságnak, amit valaki mondd! Nyilván az, hogy néha-néha mozogsz 5-10 percet, jobb, mint a semmi és nincs is probléma vele, de azt egy pillanatig se gondoljuk már, hogy ez zsírégető edzés.

A zsírégető edzés optimális esetben legalább 1 órás, de inkább 90 perces! Tudniillik egy átlag embernél (nem egy edzett sportolónál) kb. 30-40 perc megfelelő intenzitású edzés után indul be a zsírbontás. Ez azt jelenti, hogy ha te csak 10-20 percet mozogsz, a szervezetnek elég még csak a szénhidrát tartalékaidhoz nyúlnia energiáért, a zsírt még nem kezdi el égetni. Nincs rá szüksége. Ha viszont elég kitartó vagy, megfelelően edzel és van elég oxigén a véredben, nagyjából fél óra után elkezdesz már zsírsejteket is mozgósítani energianyerés céljából és ez az idő múlásával fokozódni fog.

Kitörés

Éppen ezért tanácsos legalább 60 percet mozogni ahhoz, hogy hatékonyan és eredményesen égessük a zsírt. Ha ez a célod és fogyni szeretnél, azt javaslom, hetente lehetőleg háromszor mozogj és nem győzöm hangsúlyozni, ne állj le 30 perc után, mert éppen akkor kezdenél el zsírsejteket felhasználni a mozgásodhoz. Amint hozzászoktattad magad a mozgáshoz és eléggé megedződtél ahhoz, hogy erre képes legyél, szánd rá az időt és kezdj el zsírégető edzéseket végezni. Jobban jársz, mintha koplalnál vagy drága “zsírégető” készítményeket szednél, amik nem is hatásosak hosszú távon, illetve mindenféle mellékhatásuk van.

Persze kényelmesebb bevásárolni ezekből a mindenféle táplálékkiegészítőkből, tablettákból, porokból, meg követni a buta diétákat, amik – ha megfigyelitek – direkt rövid időtartamra szólnak, nehogy elrettentsenek titeket (3 napos citromdiéta, 1 hetes csokidiéta, 5 napos káposztaleves kúra, stb.). Vedd észre és végre ismerd be magadnak, ezek nem működnek. Le lehet fogyni tőlük, de hosszútávon nem jelentenek megoldást. A nevében is benne van, ez egy fogyókúra, azaz egyszer csak vége lesz, de arról már nem szól a fáma, hogy utána mi lesz… És szerintem mindig abba érdemes belegondolni, hogy mi lesz akkor, ha már nem szedem  a bogyót vagy már nem csak citromot eszem egy nap.

Én azt hiszem, hogy ha valami túl szép, hogy igaz legyen, az az esetek nagy százalékában nem is az. Ha van egy célod és azt el akarod érni, azért keményen dolgozni kell. Ne higgy annak, aki azzal áltat, gyorsan, könnyen megvalósítható, amit szeretnél. Nem az. Pl. ha fogyni szeretnél, ki kell, hogy ábrándítsalak, a káposztaleves tabletta nem lesz elég, sem a turbódiéta. Életmódváltásra van szükséged, nem fogyókúrára.

Életmódváltás

Remélem meggyőztelek, irány mozogni, ha valamit el szeretnél érni a külsőddel  és az egészségeddel kapcsolatban! :)

 

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások
REVOLUTION
Kapin Bogi - R-EVOLUTION edzés

Funkcionális köredzés minden korosztálynak. Nőknek és férfiaknak is!

Helyszín: Városmajor Park, Széll Kálmán tértől két percre

Időpont: Minden szombaton 11:00-12:00

további részletek itt »
MAGAMRÓL
Kapin Bogi

Kapin Bogi vagyok, leendő edződ! Hiszek benne, hogy bármilyen álom megvalósítható, csak megfelelő hozzáállás és jó szokások kellenek hozzá!

» tudj meg többet

facebook

hirdetés

támogatóim