Kapin Bogi

fitness és személyi edző, életmódtanácsadó

Járj túl a vizsgaidőszakod eszén! :)

2013. január 8. | Egyéb | hozzászólás

Ahogy kértétek, ma arról fogok írni, mit lehet tenni a vizsgaidőszakban (vagy tulajdonképpen bármilyen stresszesebb időszakban) ahhoz, hogy ilyenkor is egészségesek tudjunk maradni és emellett persze hatékonyan képesek legyünk tanulni. Nos, szerencsére rengeteg módszer van arra, hogy a vizsgaidőszakban megkönnyítsük az életünket, az diákok többsége mégis azt szokta választani (számomra érthetetlen okokból), hogy erre az időszakra teljesen elhagyja magát.

Tanulás

 

Nem alszanak eleget, rendszertelenül étkeznek, van, aki alig bír enni, annyira görcsöl, van, aki ilyenkor éppen az evéssel oldja a feszültségét, és sajnos egyre inkább népszerűbbek a különféle energiaitalok, amit az emberek azért isznak, hogy még tovább tudják szipolyozni magukat. Az egyetemi éveim alatt én azt tapasztaltam, hogy éppen a fent leírt kategóriába tartozók azok, akik a legeredménytelenebbek a vizsgaidőszakban.

Ezek azok az emberek, akik állandóan arról panaszkodnak, hogy már megint nem aludtak három óránál többet, meg aznap már megittak öt kávét, és még így is fáradtnak érzik magukat, meg annyit tanultak és olvastak az éjjel, hogy már azt sem tudják, hol áll a fejük… Ismerős, ugye? Ezek az emberek az egyetemen mindenhol ott vannak és ők azok, akik mindenkit halálra rémítenek, mert persze ilyenkor arra gondol az ember, hogy biztos neki is kevesebbet kellett volna aludnia és többet tanulnia, mert nem lesz elég jó a vizsgán hozzájuk képest.

Tapasztalataim szerint a vizsgaidőszakban folytatott egészségtelen életmód a lehető legrosszabb stratégia. Az még soha senkin nem segített, hogy kialvatlanul és alultápláltan próbálta a legjobb teljesítményét nyújtani. Éppen az ellenkezőjére lenne ilyenkor szükség. Egy ilyen stresszes időszakban, amikor idő szűkében vagy és külső követelményeknek kell megfelelned, nagyon fontos, hogy az idődet okosan beosztva minél hatékonyabban képes legyél összpontosítani. Ehhez viszont az kell, hogy a szervezeted kiegyensúlyozott legyen és így segítsen téged céljaid elérésében. Ilyenkor aztán tényleg nem engedheted meg magadnak, hogy lebetegedj, ugye? Pedig a nem alvás, a nem evés és a nem mozgás éppen ehhez vezet: levertséghez és betegségekhez.

A legjobb, amit a vizsgaidőszakban tehetsz az az, hogy különösen figyelsz arra, hogy fenntarts egy egyensúlyi állapotot és egészségesen élj. Ebbe beletartozik a megfelelő mennyiségű alvás (minimum 7-8 óra, de mivel tanulás közben a szellemi fáradtság erőteljesebben lép fel, érdemes akár 9 órát is aludni, ha nem többet, de persze az alvásigény egy egyénenként változó tényező), a helyes táplálkozás és a rendszeres testmozgás. A helyes táplálkozás alatt azt értem, hogy ha tegyük fel 8 órát alszol, akkor naponta ötször kellene enned, 2-4 óránként (a táplálkozásról fogok még cikket írni). Nem kell megvárni, hogy megéhezzél, hanem rendszeresen enni kell valamit. Ahelyett, hogy egy nap kétszer ennél jó nagy adagokat, egyél többször kisebbeket. Tudom, már a vízcsapból is ez folyik, de higgyétek el, nem véletlenül. Ha helyesen étkezel, felgyorsul az anyagcseréd, ebből következik, hogy ha viszont össze-vissza eszel és keveset, attól pedig le fog lassulni az anyagcsere, ami mint tudjuk, hízáshoz vezet. És mi nem akarunk elhízni a vizsgaidőszakban sem, ha jól gondolom. :)

Egészséges életmód és a tanulás

A mozgás pedig azért kiváltképp fontos – különösen a vizsgaidőszakban – mert felpörgeti a lelassult szervezeted, serkenti a vérkeringést, így tulajdonképpen “kiver” minket a fásultságból, ami ugyebár eléggé tudja hátráltatni a tanulásunkat. (Gondolom nem kell bemutatni nektek, hogy milyen az, amikor a gépen “tanulsz” és már annyira kivagy az élettől és annyira fáradt vagy már, hogy mindent csinálsz, Facebook-ozol, játszol, képeket nézegetsz, videókat nézel, csak éppen nem tanulsz). Ha nem akarsz ebben a “már minden mindegy” állapotba kerülni,  tessék egy kicsit kimenni a friss levegőre, elmenni sétálni, futni, biciklizni vagy bármit csinálni, amit szeretsz, csak mozogj. Így egy kis friss vér kerül az agyadba és ha hazamész, újult erővel csaphatsz újra a lovak közé.

Én angol-kínai szakos voltam az egyetemen (az ELTE-re jártam) és főleg a kínai szak miatt rengeteget kellett tanulnom és olvasnom. Egy ideig én is csináltam azt, hogy mikor ZH előtt rá kellett startolnom a tanulásra, megfeledkeztem a mozgásról, fontosabbnak éreztem, hogy üljek a szobámban és nyomassam a kínait. De aztán észrevettem, hogy már nem tudok rendesen koncentrálni, már nem olyan hatékony a tanulás, mint volt, ezért elkezdtem azt csinálni, hogy fogtam a kis füzetemet vagy könyvemet, ami éppen kellett, rátettem a futógép tartójára és elkezdtem sétálni és közben tanulni. Összekötöttem a kellemeset a hasznossal. Nyilván futni nem tudtam volna, mert akkor már a tanulásra nem tudtam volna figyelni, de egy kellemes tempójú séta simán belefért és közben gond nélkül tudtam olvasni, tanulni. És azt vettem észre egy idő után, hogy sokkal gyorsabban tanulok séta közben, valahogy jobban fogott az agyam (bizonyára amiatt, mert több vér, így több oxigén jutott az agysejtjeimhez). Nekem ez bevált, nektek is ajánlom! Ha van otthon háttámlás szobabiciklitek vagy futógépetek, pattanjatok fel rá és próbáljátok ki! :)

Séta

Extra tipp: tanulás közben érdemes fél-egy óránként megállni és akár csak öt percet mozogni: lehet fejkörzéseket végezni, helyben kocogni egy kicsit vagy akár beteheted a kedvenc számodat és táncolni rá, figyeld meg, mennyire feldob egy ilyen rövid pihenő és utána mennyiben könnyebb odafigyelni a tanulásra! A monotónia egy idő után a hatékonyság rovására megy, úgyhogy törd meg valamivel! :) Emellett igyál sok-sok vizet és energiaitalok helyett válassz más élénkítő hatású italokat, mint például a zöld tea! Egészségesebb és olcsóbb is! :)


Notice: wpdb::prepare helytelenül került meghívásra. The query does not contain the correct number of placeholders (11) for the number of arguments passed (12). További információk a WordPress hibakeresés oldalon. (Ez az üzenet a 4.8.3 verzióban került hozzáadásra.) in /home/gotitkonzi/web/kapinbogi/wp-includes/functions.php on line 3290

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások
REVOLUTION
Kapin Bogi - R-EVOLUTION edzés

Funkcionális köredzés minden korosztálynak. Nőknek és férfiaknak is!

Helyszín: Városmajor Park, Széll Kálmán tértől két percre

Időpont: Minden szombaton 11:00-12:00

további részletek itt »
MAGAMRÓL
Kapin Bogi

Kapin Bogi vagyok, leendő edződ! Hiszek benne, hogy bármilyen álom megvalósítható, csak megfelelő hozzáállás és jó szokások kellenek hozzá!

» tudj meg többet

facebook

hirdetés

támogatóim