Kapin Bogi

fitness és személyi edző, életmódtanácsadó

A fogyókúrák elleni harc folytatódik! ;)

2013. január 20. | Hitek / tévhitek | hozzászólás

FogyókúraA Felejtsd el a fogyókúrákat című cikkemben azt hiszem eléggé nyíltan és egyértelműen felszólaltam a különböző fogyókúrák ellen. Egész egyszerűen parasztvakításnak és teljesen eredménytelennek tartom őket. Azért szerettem volna erről a témáról egyáltalán írni, mert már évek óta bosszant az, amit a környezetemben látok. Az emberek – ide tartoznak persze az ismerőseim, barátaim, néha családtagjaim is – egy “szebb jövő” reményében különböző “csodamódszerek” segítségével próbálkoznak, szigorú diétákat követnek (már ameddig bírják), mindenféle szereket beszednek, aztán persze a vége mindig nagy csalódás. Ebben az egész jelenségben két dolog zavar nagyon. Vagyis inkább három.

Az egyik az az, hogy ha már más hibáiból nem tudunk tanulni (ez eddig oké, ezt megértem, mert én sem tudok), a sajátjainkból miért nem?? Ha már próbáltál ezt-azt, pénzt is fizettél, de az ígért eredmény elmaradt, miért nem vagy felháborodva? Miért nem vagy csalódott? Miért esel megint ugyanabba a hibába? Van 1-2 ismerősöm, akik mindig valami új marhasággal tudnak előrukkolni és mindig mesélik nekem, milyen jó fogyókúrát találtak, ez majd biztos hatékony lesz, érzik… Hagyjuk már! Vegyük már észre végre valahára, hogy nem, nem, nem és nem! Hosszú távon nem tartható semmiféle fogyókúra sem! A második ok, ami miatt idegesít ez az egész, az az, hogy itt van a megoldás a szemünk előtt, tök egyszerű lenne az egész, nincs semmi titok benne és rengeteg-rengeteg ember mégsem ezt választja! Remélem az eddigi írásaim alapján egyértelmű, hogy mire gondolok… Kiegyensúlyozott táplálkozás, rendszeres testmozgás és megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés. Ha ez megvan, nincs szükség semmi másra és egy életre meg van oldva a probléma. :) A harmadik, ami miatt teljesen fogyókúra-ellenessé váltam, az az, hogy a fogyókúrák alatt a embereknek teljesen elmegy a kedvük még az élettől is. Fásultakká válnak, nyomottak, sokszor depressziósak lesznek és elfelejtik, hogy az életet élvezni is lehet és nem feltétlenül csak abból állhat, hogy sanyargatjuk önmagunkat.

Diéta

Persze az, hogy kinek mennyit kell ennie, egyénenként változó. Ki lehet számolni, úgyhogy ha valakit érdekel, hogy pontosan mennyi a napi energiaszükséglete, kövesse továbbá is a blogot, mert hamarosan erről is szó lesz. Viszont nem lehet mindent egy napon, kezdjük először is az alapokkal. Az egyik tipikus hiba, amit nagyon sokan elkövetnek, mikor fogyni szeretnének vagy legalábbis nem elhízni, hogy kevésszer esznek. Ismerjük a híres tévhitet, miszerint “este 6 után már nem lehet enni”, ugye? Vagy “ha tartani szeretnéd a súlyodat, nem szabad vacsorázni”. Leszögezném, ezek baromságok, el kell felejteni őket. Hogy mikor, hány órakor eszel utoljára egy nap, az természetesen nem attól függ, hogy mi mondanak a női magazinok “szakemberei”, hanem attól, hogy te mikor fekszel le aludni. Mert ha tegyük fel éjszaka dolgozol, akkor eléggé nyilvánvaló, hogy nem fog működni a “6 után nem eszünk” módszer… És lehetne sorolni még a példákat, de felesleges, szerintem nyilvánvaló, hogy az ilyen típusú “szabályok” pusztán általánosítások.

Az étkezések gyakoriságára vonatkozó irányelvek valójában pofonegyszerűek.  Először is nagyon fontos, sose éheztesd ki a szervezeted! Soha ne legyél farkaséhes, annyit ne várj két étkezés között, hogy ez az állapot beállhasson. Ugyanis ha ezt megvárod, a szervezeted megijed és SOS jeleket kezd küldeni, amivel kiadja az utasítást, hogy a következő étkezésnél lehetőleg minél több tápanyagot raktározzon el, mert ki tudja, legközelebb mikor jön az utánpótlás. Ez amolyan védekező mechanizmus, a szervezeted ezáltal felkészíti önmagát egy esetleges későbbi “krízishelyzetre”. Ez azt jelenti magyarul, hogy ha túl ritkán eszel, túl sok idő telik el két étkezés között, a tested direkt lelassítja az anyagcserét, hogy minél több tápanyagot fel tudjon szívni az emésztés során és minél többet tudjon elraktározni, például a zsírpárnákban. Jó, mi? Jónak nem jó, persze, de logikus. Ha viszont ezt tudjuk, éljünk úgy, hogy ez ne következzen be! Ne várjuk meg, míg már kopog a szemünk az éhségtől, hanem együnk rendszeresen, így már nem “túlélő üzemmódon” leszünk, már nem fogunk annyit elraktározni. Egy átlag embernek, aki napi kb. 8 órát alszik, ötször (!) kellene ennie ahhoz, hogy az anyagcseréjét normál, “pörgős” állapotban tartsa. Bizony, nem elég délben jól beebédelni és este pedig jól bevacsorázni! Lehet, hogy pont megfelelő mennyiségű kalóriát viszel be, de mivel oszlatod el, a fent leírtak miatt lassú lesz az anyagcseréd, ami ugye nem azt a célt szolgálja, amit el szeretnénk érni. Ha teheted, reggelizz (ez nagyon fontos, tudom, sokan nem vagytok éhesek reggel, de muszáj valamit enni!), ebédelj és vacsorázz is, sőt, a három fő étkezés között legyen még két “kisebb” falatozás is beiktatva.

Étkezés

Általánosságban elmondható, hogy két étkezés között nem szabad, hogy kevesebb, mint két óra vagy több, mint négy óra elteljen. Tudom, ezt nehéz betartani, de nagyon hatékony módszer, és így sosem leszel éhes! És mivel nem az éhségérzet uralkodik el rajtad, sokkal tudatosabb és józan tudsz maradni az evés során! Ha már ennyit betartasz, hogy napi ötször eszel és odafigyelsz, mikor mit eszel (edzés előtt inkább szénhidrát-dús ételeket, edzés után inkább fehérjében gazdagabbakat, este már könnyebben emészthető dolgokat, mint saláták, különböző zöldséges ételek, stb.), rengeteget teszel az egészségedért, aminek persze az lesz az eredménye, hogy kiegyensúlyozott leszel! És ha kialakítod ezt az egyensúlyi állapotot (aminek nyilván a mozgás is a része, ne felejtsük el!), a testsúlyodat is sokkal könnyebb lesz a helyén tartani. Én évek óta így csinálom és nálam nagyon jól működik, mindenkinek ajánlom! :)


Notice: wpdb::prepare helytelenül került meghívásra. The query does not contain the correct number of placeholders (11) for the number of arguments passed (12). További információk a WordPress hibakeresés oldalon. (Ez az üzenet a 4.8.3 verzióban került hozzáadásra.) in /home/gotitkonzi/web/kapinbogi/wp-includes/functions.php on line 3290

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások
REVOLUTION
Kapin Bogi - R-EVOLUTION edzés

Funkcionális köredzés minden korosztálynak. Nőknek és férfiaknak is!

Helyszín: Városmajor Park, Széll Kálmán tértől két percre

Időpont: Minden szombaton 11:00-12:00

további részletek itt »
MAGAMRÓL
Kapin Bogi

Kapin Bogi vagyok, leendő edződ! Hiszek benne, hogy bármilyen álom megvalósítható, csak megfelelő hozzáállás és jó szokások kellenek hozzá!

» tudj meg többet

facebook

hirdetés

támogatóim