Kapin Bogi

fitness és személyi edző, életmódtanácsadó

Ez derékdolog!

2013. március 28. | Egyéb | hozzászólás

Manapság rengetegen szenvednek hát- és derékfájástól, ki ezért, ki azért, de az biztos, hogy nagy részben az ülő életmód következménye ez a népbetegség. Nagyon sok időt töltünk a számítógép előtt (ugye ugye? :) ), dolgozunk, tanulunk, olvasunk és így tovább, de végül is teljesen mindegy: a lényeg, hogy ülünk. Az üléssel két nagy probléma van. Az egyik, hogy amikor ülsz, nem mozogsz. Ha nem mozogsz, nem erősödnek, hanem éppen gyengülnek az izmaid, a gyenge izomzat pedig nyilvánvalóan nem tudja olyan hatékonyan tartani a törzsünket, a gerincünket. Ennek következményeképp különféle deformitások alakulnak ki (kinél előbb, kinél utóbb), erről kérdezzétek kezelőorvosotokat, gyógyszerészeteket. :) És persze ezeknek a gerincbántalmaknak a fájdalom sajnos velejárója. Nem beszélve arról – ez a másik nagy baj az üléssel – hogy ebben a testhelyzetben a porckorongok óriási terhelés alatt vannak, ami miatt sok esetben kopás vagy akár sérv is kialakulhat. Lehetne még sorolni az ülés káros hatásait, de szerintem ezzel majdnem mindenki tisztában van, mert sajnos majdnem mindenkit érint a probléma valamilyen formában (szerencsés esetben csak a környezetünkben élőkön keresztül közvetve).

ülés

Eddig tulajdonképpen még semmi újat nem mondtam, csak annyit, hogy ülni rossz és a hátunk tud fájni. Ezt mindenki tudja. Az viszont már nem tűnik annyira egyértelműnek, hogy erre az egészre mi a megoldás. Én sokszor azt tapasztalom, hogy az emberek erre a problémára is a könnyű és gyors, nagy energiabefektetéssel nem járó  “csodamegoldásokat” keresik. Ez persze nem meglepő – főleg a sok – sok kamu, szemfényvesztő és hosszútávon eredménytelen, de mégis népszerű és kelendő fogyasztószer után, amiért szintén pénzt adnak emberek, csodát remélve. De erről már sokat beszéltünk (például ebben a cikkben).

Emberek! Ugyanúgy, ahogy a fogyasztószerekről szóló cikkemben, itt is azt mondom: ami túl szép, hogy igaz legyen, az nem is az! Ha valami vagy valaki azt ígéri neked, hogy neked nem kell változtatnod az egészségtelen életmódodon, nem kell fogynod, nem kell mozognod, elég bevenned valami tablettát, vagy elég bekenned a derekadat valami fantasztikus varázskenőccsel, vagy elég felszerelned a hátadra valami műanyag vackot, amit a TV Shop-ban árulnak (vagy a piacon, de lényegtelen), tudd, hogy az KAMU! Hazugság! Parasztvakítás! Ezek a termékek csak és kizárólag azért vannak, mert a kitalálói és gyártói pontosan tudják, hogy ha te szenvedsz, a világ pénzét is ki fogod fizetni, csak maradjon abba a fájdalom. De nem kell elhinni mindent és megvenni minden hülyeséget, amit eléd raknak, mert csak azt éred el, hogy akinek pénzt fizetsz a csodamódszerért, meg tudja építeni a medencés házát, te pedig ott maradsz a jó kis derékfájásoddal és nyavalyoghatsz tovább, már kevesebb pénzzel a pénztárcádban.

A megoldás – ahogy általában lenni szokott – igencsak egyszerű. Na nem olyan egyszerű, mint felhúzni egy mágneses szuperkarkötőt, ami elűzi minden gondunkat-bajunkat, vagy befizetni egy kuruzslóhoz, aki kántál két sort és abban a minutumban kivarázsolja a derekunkból a fájást. Én úgy gondolom, hogy a legjobb, amit magunkért tehetünk ebben az esetben, az a rendszeres mozgás. Nem szabad hagyni, hogy elgyengüljenek a törzsizmaink, erősíteni kell őket, hogy minél hatékonyabban biztosíthassák a gerinc stabilitását. Törekedni kell arra, hogy minél kevesebbet üljünk és minél aktívabbak legyünk, ezáltal “beolajozva” és rugalmasan tartva ízületeinket, porckorongjainkat. Ha például a munkád miatt sokat kell telefonálgatnod, azt ne egy asztalnál ülve tedd: ha teheted, fogd meg a telefont és sétálj, amíg az ügyeket intézed. Ha a kollégáddal kell beszélned, ne emailt írjál neki, hanem állj fel és sétálj át hozzá! Lényeg, hogy törekedj arra, hogy a lehető legkevesebb időt töltsd ebben a természetellenes és egészségtelen testhelyzetben.

A mozgással és az edzéssel megelőzhető rengeteg probléma, de ha már megvan a baj, akkor is nagyon nagy segítség lehet. Erősítéssel – főleg a hát és hasizmok megerősítésére gondolok – újra stabilizálhatod gerincedet és ezáltal enyhítheted, akár el is tüntetheted fájdalmaidat! Ajánlom a rendszeres sétát és aki megengedheti magának, annak az úszást! Az úszás csodákra képes, hiszen úgy tudod mozgatni és erősíteni testedet, hogy közben semmilyen teher nincsen a passzív mozgatórendszereden (ízületeidet), így általában a vízben még azoknak sem fáj semmijük, akik egyébként egész komoly problémákkal küzdenek.

Végül, de nem utolsósorban megemlítek egy nagyon fontos tényezőt ebben a problémakörben, és ez nem más, mint a túlsúly. Gondolom mindenki számára logikus, hogy ha nagy terhet kell magadon cipelned, az egy idő után meghozza “gyümölcsét” és hozzájárul a mozgásszervi panaszok kialakulásához. Ha szeretnél megszabadulni hát- és derékfájásodtól (de említhetném a térd-, csípő- és egyéb ízületi fájdalmakat), muszáj leadnod a feles kilóidat. Ha ezt sikerül megtenned, könnyebben fogsz mozogni és mivel nem lesz akkora terhelés alatt a szervezeted, a fájdalmaid is el fognak tűnni. (Itt olvashatsz arról, hogy tudsz gyorsan és valóban tartósan zsírból fogyni!)

Szóval ha fáj, ne kiabálj, mozgásra fel! :)

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások
REVOLUTION
Kapin Bogi - R-EVOLUTION edzés

Funkcionális köredzés minden korosztálynak. Nőknek és férfiaknak is!

Helyszín: Városmajor Park, Széll Kálmán tértől két percre

Időpont: Minden szombaton 11:00-12:00

további részletek itt »
MAGAMRÓL
Kapin Bogi

Kapin Bogi vagyok, leendő edződ! Hiszek benne, hogy bármilyen álom megvalósítható, csak megfelelő hozzáállás és jó szokások kellenek hozzá!

» tudj meg többet

facebook

hirdetés

támogatóim